Subaru kieltäytyy yhä rakentamasta uutta WRX-mallin farmaria/viistoperää Yhdysvaltoihin, emmekä ymmärrä miksi. Vanha viisiovinen oli erittäin suosittu harrastajien keskuudessa ennen kuin se katosi lopullisesti vuonna 2012. Sen jälkeen olemme saaneet vain jatkuvasti huonompia versioita sedaneista – ilman merkkiäkään viistoperän paluusta (ellei asu Euroopassa). Yksi WRX-fani päätti kuitenkin ottaa asiat omiin käsiinsä. Stephen Ketelsen—joka tunnetaan Instagramissa nimellä @vb_hatch—muunsi tavallisen Crosstrekinsä oikeaksi WRX-hatchbackiksi. Emme tarkoita pelkkää ulkonäkömuunnosta; tämä on todellinen FA24-moottorilla varustettu Crosstrek, johon on otettu osia suoraan modernista WRX:stä. Ja se on täysin mahtava. Otamme yhteyttä Stepheniin sähköpostitse, ja hän oli ystävällinen jakaessaan rakennuksen tiedot ja valokuvat – sekä selittäessään tarkalleen, miten projekti sai alkunsa. Projekti alkoi tavallisella Crosstrekillä, jonka Stephen osti uutena vuonna 2020. Hän tajusi nopeasti, että tehtaan 150 hevosvoimaa ei aivan vastannut hänen toiveitaan. Siinä oli sentään manuaalivaihteisto, mutta hän ryhtyi välittömästi miettimään, miten muuttaa muuten tavallinen crossoverinsa enemmän urheilullista Subaru-mallia muistuttavaksi. Tutkimuksen jälkeen Stephen otti yhteyttä Dan Hurwitziin, Mach V Motorsportsin omistajaan, Subaru-erikoisliikkeeseen Sterlingissä, Virginiassa. Stephen esitteli idean WRX-moottorilla varustetusta Crosstrekistä. Hetken pohdittuaan kaksikko ryhtyi työhön selvittääkseen, oliko se ylipäätään mahdollista. "Autoni ollessa yhdellä nosturilla ja Danin VB toisella, mittasimme alakehikot nähdäkseni, olisivatko ne samanlaisia," Stephen selittää Motor1:lle sähköpostitse. "Dan oli myös riittävän ystävällinen antaakseen minun kurkistaa hänen autonsa sisätiloihin yrittääkseni hahmottaa, mikä, jos mikään, saattaisi olla samanlaista." ”Todellakin, yhtäläisyyksiä oli, mutta mikään ei antanut minulle ehdotonta varmuutta,” Stephen sanoo. ”Lopulta olin saavuttanut sen rajan, kuinka paljon pelkkä tutkimus pystyi kertomaan minulle, joten minun oli tehtävä päätös siitä, otanko riskin ja ryhdyn siihen vai en.” Muutaman viikon pohdinnan ja nopean koeajon jälkeen uudessa VB WRX:ssä, Stephen oli vakuuttunut:Hän kävisi läpi prosessin, jossa muuttaisi Crosstrekinsä moderniksi WRX-hatchbackiksi. Tietenkään se ei ollut niin yksinkertaista kuin uuden moottorin lisääminen ja päivän hoitaminen sillä. ”Aloin heti käydä läpi romuautohuutokauppoja mahdollisten osanantajien toivossa,” hän sanoo. ”Lokakuun alussa 2024 voitin huutokaupan, jossa oli vuoden 2022 Subaru WRX Premium, lupaavalla FA24-moottorilla ja kuusivaihteisella manuaalivaihteistolla. Ei kauaakaan sen jälkeen, kun auto saapui, aloin purkaa sitä pienessä yhden auton autotallissani asunnossani. Minulla ei oikeastaan ollut suunnitelmaa; aloin vaan irrottaa osia ja laittaa niitä sivuun.” Pienissä asuntojen autopiharakennuksissa muutaman viikon aikana — ja Mach V Motorsportsin ystävien avustuksella raskaampien osien, kuten moottorin ja vaihteiston, kanssa — Stephen purki Crosstrekkinsä ja uuden omistamansa pelastetun WRX:n olennaisiin osiin, ja merkitsi ja järjesteli jokaisen osan huolellisesti vaihdon valmisteluksi. Sitten tuli hauska osa:WRX-osien asentaminen Crosstrekiin. „Aloitin vetämällä sisätilojen johdot kaiken läpi ja syöttämällä moottoritilan valoketjun palkeen läpi“, Stephen sanoo. „Suurelta osin kaikki meni hyvin. Takapään kohdalla ilmeni muutamia ongelmia, pääasiassa sen takia, että järjestelmät oli suunniteltu sedanille ja piti saada ne toimimaan hatchbackissa. Koska minulla ei ollut kovin paljon kokemusta johdotuksesta, luotin Mach V:n ratkaisevan nämä ongelmat.“ Kun mökki oli suurimmaksi osaksi koottu uudelleen, Stephen ryhtyi vaihtamaan WRX:n takakehikkoa Crosstrekkiin. Vaihdoin WRX:n takapohjalevyn Crosstrekiin. Kaikki kiinnittyi täydellisesti, ja pystyin siirtämään suurimman osan Crosstrekiin jo ennen vaihtoa tehdyistä jousitusmuutoksista. Valmistelin molemmat autot kuljetusta varten Mach V:lle, ja varmistettuani, että kaikki oli kunnossa, autot hinattiin tallille elokuun lopussa 2025. Siitä Stephen vei molemmat autot Mach V:n korjaamolle viimeistelymekaniikkaa varten:WRX:n VB-moottorin ja kuusivaihteisen vaihteiston asentaminen Crosstrekiin. Seuraavien viikkojen aikana hän kuljetti osia edestakaisin, kun Dan ja hänen tiiminsä työskentelivät vaihdon parissa. Stephenin mukaan moottori "ei vaatinut lainkaan muutoksia—se kiinnittyi suoraan paikalleen." Mutta tiimi kohtasi yhden pienen ongelman ennen kuin auto oli täysin ajokuntoinen. Stephenin mukaan Crosstrekin jäähdyttimen ydinrunko ei ollut yhteensopiva WRX:n jäähdyttimen ja lisävarusteiden kanssa. Se tarkoitti, että heidän olisi pitänyt siirtää WRX:n ydinrunko ja vaihtaa koko Crosstrekin etupää saadakseen sen toimimaan. Molemmat autot kuljetettiin sitten Marc Gomezin, Virginian Sterlingissä sijaitsevan Independent Car Collisionin omistajan luo, joka pystyi vaihtamaan rungon tukirakenteen suhteellisen helposti. Nopeiden testien jälkeen, joissa tarkasteltiin, miten korin paneelit asettuisivat, Stephen kuitenkin nopeasti huomasi, että etulokasuojien kanssa olisi vähän ongelmia. »Etupuskuri ja konepelti sopivat täydellisesti, mutta etulokasuojien kanssa oli toinen juttu«, hän sanoo. »Lokasuojien kiinnityspisteet eivät olleet samat molemmissa autoissa, joten päätimme leikata molemmat lokasuojat ja ommella ne uudelleen siten, että ne sopisivat rungolle oikein ja noudattaisivat VB:n etupään korilinjoja.« Kun ne pienet asennusongelmat oli ratkaistu, autot palasivat Mach V:lle lopullisia päivityksiä varten. Muutamien voimansiirron ja sisustan hienosäätöjen jälkeen Stephenin VB WRX -farmari oli vihdoin valmis tielle. Vain muutaman kuukauden kovalla työllä ja apua saaden sellaisilta kavereilta kuin Dan Hurwitz ja Marc Gomez, Stephenin unelma nykyaikaisesta WRX-hatchbackista toteutui täysin. Mutta Stephenin mukaan vaihto on vasta alkua. ”Tällä hetkellä se käyttäytyy kuin tavallinen VB WRX, mutta se ei kestä kauan,” hän sanoo. ”Tavoitteena on aina ollut enemmän tehoa, ja vaikka voimansiirron vaihto lähes kaksinkertaisti Crosstrekin alkuperäisen hevosvoimamäärän, aion ehdottomasti lisätä lisäosia ja kokea itse, mihin tämä voimansiirto kykenee.” Stephen aikoo jatkaa WRX Crosstrekinsä (tai miksi nimeä haluatkaan käyttää) päivittämistä lisäämällä siihen osia, komponentteja ja tehoa. Emme malta odottaa nähdäksesi, miltä lopullinen versio näyttää. Voit seurata hänen edistymistään hänen Instagram-sivullaan.:@vb_hatch.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski