Bugatti sulkee W-16:n tarinan toiseksi viimeisen luvun päättämällä Bolide-tuotannon. Molsheimin viimeinen kisalelu ei ole enää virallisesti olemassa, kun 40. ja viimeinen auto on rakennettu ja luovutettu sen oikealle omistajalle, tai tarkemmin sanottuna, noudettu suoraan tehtaasta Koillis-Ranskassa. Omistaja, joka maksoi 4 miljoonaa euroa autosta, jota ei voi ajaa yleisillä teillä, on Bugatti-kokoelija, jolla on autotallissaan klassinen Type 35, lähes vuosisadan vanha erittäin menestynyt kilpa-auto. Meidän pitäisi myös mainita, että tämä varakas asiakas omistaa Veyron Grand Sportin, joka on Boliden tavoin aivan viimeinen lajiaan. Veyron ja Bolide jakavat Black Blue- ja Special Blue Lyonnais -ulkovärit, jotka yhdistyvät Lake Blue -sisustaan, joka on kokonaan päällystetty Alcantaralla. Lopputulos on todella huikea, ja emme voi olla miettimättä, aikooko kukaan 40 omistajasta tehdä autosta tieliikennekelpoisen version. Itse asiassa brittiläinen insinööritoimisto Lanzante on äskettäin kertonut työskentelevänsä auttaakseen Bolidea saamaan rekisterikilven. Muistatko, kuinka sanoimme, että Bugatti sulkee W-16-moottorin tarinan toiseksi viimeisen luvun? Syy on se, että Mistralin asiakastoimitukset ovat vielä käynnissä. Ikonista moottoria, joka esiteltiin 20 vuotta sitten Veyronissa, sisältävän viimeisen mallin, joka on Roadster ja rajoitettu 99 kappaleeseen, toimitukset alkoivat helmikuussa, ja kun tuotanto päättyy, W-16 vetäytyy käytöstä. Sen sijaan Bugatti on kehittänyt täysin uuden V-16-moottorin Chironin seuraajaksi tulevaan Tourbilloniin, jonka toimitukset alkavat ensi vuonna. Neljä turboa on poissa, sillä uusi Cosworthin kehittämä moottori siirtyy vapaasti hengittävään järjestelmään. Siinä on myös suurempi iskutilavuus (8,4 litraa verrattuna 8,0 litraan) ja se toimii hybridi-järjestelmän sydämenä, koska kyllä, jopa Bugatin on noudatettava tiukempia päästömääräyksiä. Vaikka V-16 on tulossa, arvostettu W-16 saattaa silti saada otsikoita tulevina vuosina. Uusi Programme Solitaire, joka on omistettu olemassa oleville voimansiirroille ja alustoille, synnyttää yksittäisiä toimeksiantoja, kuten Brouillardin. Pääasiassa Bugatti ottaa sivun Pagani-kirjasta ja antaa vanhemmille autoille uuden elämän päivitetyn muotoilun ja päivitetyn tekniikan avulla. Kuka tietää, Veyronista ja Chironista saattaa tulla seuraava Zonda, auto, joka kieltäytyy kuolemasta, vaikka se esiteltiin jo vuonna 1999.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski