Skoda on varmasti edistynyt pitkän matkan verran Volkswagenia edeltävistä ajoista. Se on nyt kolmanneksi eniten myyvä autovalmistaja Euroopassa, pitäen lokakuuhun mennessä 6,3 prosentin markkinaosuutta. On turvallista sanoa, että yritys on parhaassa kunnossaan 100-vuotisen historiansa aikana, lukuun ottamatta edeltävän Laurin & Klementin vuosia. Mutta Skoda ei unohda kommunistisen Tšekkoslovakian aikana ennen 1990-luvun alussa tapahtunutta VW:n valtaa rakennettuja autoja. Skoda on "Icons Get a Makeover" -sarjassaan luonut menneistä malleista futuristisia sähköautoja. Uusin jakso keskittyy yhtiön ensimmäiseen autoon, joka saavutti miljoonan myytyä kappaletta. Takavetoisesta, takamoottorisesta 100/110-mallista on tulossa kuvitteellinen seuraaja sedanille, jota myytiin vuosina 1969–1977. Kuten sarjan muutkin fiktiiviset autot, myös sähköinen sedan omaksuu merkin Modern Solid -muotoilukielen. Pääasiassa ajovaloihin erikoistunut Skodan ulkoinen muotoilija Martin Paclt vastusti liiallista retroviitteiden käyttöä, ja päätti sen sijaan antaa mielikuvituksensa lentää vapaasti. Esimerkiksi autossa ei ole takalasia. Sen sijaan autonvärinen kaareva paneeli sisältää keskellä olevan siiven, joka toimii sekä ilmanottoaukona että kolmannen jarruvalon kotina. Radikaalista uudistuksesta huolimatta klassiseen 100:aan on silti hienovaraisia viittauksia. Vaikka takana ei ole moottoria, suunnittelija lisäsi hillityt takalokasuojan ilmanvaihtoaukot. Loppujen lopuksi myös sähköautot tarvitsevat jäähdytystä. Edessä ja takana olevat LED-valopaneelit viittaavat alkuperäisen kromiin listaan ja moottorin tuuletusaukkoon. Etulokasuojassa on edelleen polttoainetäyttökorkki, mutta se kätkee nyt latausportin. Alun perin Skoda 100 oli suhteellisen pieni auto, sillä sen pituus oli 163,6 tuumaa (4155 millimetriä). Sen hypoteettinen seuraaja sen sijaan perustui nykyisen sukupolven Superbiin ja kasvoi vieläkin suuremmaksi autoksi. Suunnittelija katsoi, että lyhyt uloke oli järkevä omistetulle sähköautoalustalle. Tämä arkkitehtuuri mahdollisti myös kaksoistavaratilan, jossa takakuorma-alue sijaitsi voimansiirron yläpuolella. Kuten aiemmissa digitaalisissa konsepteissa, nämä historiallisten ajoneuvojen uudelleentulkinnat on luonut Skodan suunnittelijat puhtaasti huvin vuoksi työajan jälkeen. Valitettavasti ne eivät anna viitteitä tulevista tuotantomalleista. 100-malli ei sopisi nykyiseen mallistoon muutenkaan, kun sekä Octavia että Superb on tarkoitus muuttaa sähköisiksi. Itse asiassa seuraavan sukupolven Octavia on jo esitelty sähköisenä Vision O -mallin muodossa, joka on sähköinen farmariautokonsepti, johon Paclt osallistui ennen tuotantomallin julkaisua tulevina vuosina. Tällä vauhdilla, jolla se julkaisee uudelleenvedoksia, Skodalta loppuvat pian vanhat autot, joita voisi herättää henkiin. Kuvitteellinen sarja, joka modernisoi klassisia mallimerkintöjä, on hauska harjoitus, jota useammat perinteiset autonvalmistajat, mukaan lukien emoyhtiö VW, voisivat hyödyntää.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski