Hyundai on varmasti edistynyt paljon viime vuosikymmeninä, jos jopa mahtava Porsche puhuu myönteisesti Soulissa toimivasta autonvalmistajasta. Innokkaan harrastajan näkökulmasta Ioniq 5 N on kiistatta mielenkiintoisin Etelä-Koreasta tullut sähköauto. Zuffenhausen on huomioinut suorituskykyisen sähköauton vertaamalla ensimmäistä N-mallia, jossa ei ole polttomoottoria. Australialaiselle Drive-lehdelle antamassaan avoimessa haastattelussa Porschella korkeassa asemassa oleva henkilö kehui Ioniq 5 N:ää. Frank Moser, 718- ja 911-mallisarjojen varapuheenjohtaja, myönsi, että mausteisen Hyundain sähköauton ajaminen oli "silmänavaava" kokemus, ja lisäsi, että insinöörit "tekivät siitä todella, todella hyvän". Hän nautti erityisesti keinotekoisista moottorin äänistä ja simuloiduista vaihteenvaihdoista, jotka Hyundain markkinointikielessä tunnetaan nimellä N Active Sound+ ja N e-shift. Moser paljasti haastattelun aikana, että Porsche ammentaa inspiraatiota Ioniq 5 N:n ominaisuuksista sähköisiin 718-malleihin:"Tämä on tie." Hän kuitenkin korosti, että kuljettajilla pitäisi olla vapaus päättää, haluavatko he nämä vehkeet päälle vai pois päältä. Jos ominaisuus on käytössä, he kuulevat simuloidun kuusisylinterisen moottorin äänen ja tuntevat virtuaaliset vaihteenvaihdot. Moser muistelee, että hänen piti vakuuttaa Andreas Preuninger, GT-ajoneuvojen projektipäällikkö, liittymään yhteen testiajoista. Porschen rata-ajoon keskittyvien autojen vastuuhenkilö kieltäytyi aluksi.:Jätä minut rauhaan, en halua mitään sitä sähköjuttua. Hänet lopulta suostuteltiin istumaan etupenkille Ioniq 5 N:ssä, ja hän jäi vaikuttuneeksi sen N Grin Boost -tilasta.:”Vau.” Ohjattavissa ohjauspyörän punaisella painikkeella, N Grin Boost avaa kaksimoottorisen ajoneuvon koko potentiaalin. Se kestää vain 10 sekuntia, mutta nostaa yhdistetyn tehon 641 hevosvoimaan ja väännön 568 lb-ft, mikä riittää 0–100 km/h kiihdytykseen 3,2 sekunnissa. Se kuitenkin toimii vain, jos akkua on vähintään 30 prosentin verran jäljellä. Käytön jälkeen vaaditaan 10 sekunnin jäähdytysaika ennen kuin NGB-painiketta voidaan käyttää uudelleen. Porsche on edelleen sitoutunut lanseeraamaan 718 EV:n, mutta bensa-vapaa Boxster ja Cayman eivät saavu ennen vuoden 2027 alkua. Alun perin täysin sähköisiksi suunnitellut seuraavan sukupolven mallit säilyttävät nyt polttomoottorit, mutta vain "huippu"-versioissa. Arvattavasti Moser sanoi, että täysin sähköinen Boxster/Cayman tulee olemaan "hieman raskaampi" kuin edellinen 718, jonka Porsche lopetti valmistamasta viime kuussa. Hän ei antanut tarkkaa lukua tai edes arvioarviota, mutta lupasi, että siitä tulee "todella kevyt auto" sähköautoksi. Kuten jotkut teistä saattavat muistaa, Cayman-pohjainen Mission R painoi noin 1 500 kiloa ja siinä oli 82,0 kilovattitunnin akku. Mission R oli kuitenkin voimakkaasti karsittu kilpa-autoidea, joten tuleva katuversio ei välttämättä vastaa sitä. Jos haluat mahdollisimman kevyen seuraavan sukupolven 718:n, on järkevää alkaa säästää “huippu”-versioihin, joissa on polttomoottimet. Tulevien ICE Boxsterin ja Caymanin kerrotaan säilyttävän kuusisylinterisen vaakamoottorin, todennäköisesti yhdistettynä 911 GTS:n T-Hybrid-järjestelmään. Tästä johtuen jopa polttomoottorimallit odotetaan painavan enemmän kuin äskettäin eläkkeelle jäänyt 982-sukupolvi.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski