Lotus Evija, Pininfarina Battista ja Rimac Nevera jakavat kaikilla jotain yhteistä. Nämä ovat joitakin harvinaisimmista ja uskomattomimmista koskaan rakennetuista sähköisistä hyperautoista. Vaikka sähköiset hyperautot eivät ole vielä oikeastaan saavuttaneet suurta suosiota harrastajien keskuudessa, ne kaikki edustavat mahdollista tulevaisuutta, jossa korkean tehon sähköautot murtavat perinteiset superautojen standardit. Tähän harvinaiseen ilmapiiriin on tullut uusi tulokas.:Aspark Owl. Kuten sen vakiintuneemmat kilpailijat, Aspark Owl on järjetön kaikilla mittareilla. Sen täysin sähköinen voimansiirto sijoittaa sen vankasti sähköisten hyperautojen suurten joukkoon, kun taas sen rajallinen saatavuus tarkoittaa, että siitä tulee keräilyharvinaisuus vuosiksi eteenpäin. Nyt Japanin ensimmäisestä sähköisestä hyperautosta on tulossa entistäkin haluttavampi. Tapaa Aspark Owl Roadster — maailman nopein sähköinen roadster. Avoauto Owl tuottaa 1 953 hevosvoimaa, sillä on "teoreettinen" huippunopeus 257 mailia tunnissa (413 km/h), ja se voi kiihtyä 0:sta 186 mailiin tunnissa (300 km/h) alle 10 sekunnissa. Nuo luvut sijoittavat sen maailman äärimmäisimpien tiekelpoisten hyperautojen joukkoon. Luonnollisesti tällainen suorituskyky ja harvinaisuus tulee hinnan kanssa. Varhaiset arviot asettavat Owl Roadsterin perushinnan noin 3,5 miljoonaan dollariin (3 miljoonaa euroa), mikä tarkoittaa, että vain harvat hyvin varakkaat sähköautojen harrastajat pääsevät koskaan hankkimaan sen. Hiilikuitukeulansa alla Owl Roadster noudattaa samaa kaavaa kuin coupe. Sen voimansiirron muodostavat neljä itsenäistä sähkömoottoria, jotka tuottavat yhteensä 1 953 hv ja 1 416 pound-footia välittömästi saatavilla olevaa vääntöä. Nämä luvut tarkoittavat poikkeuksellista suorituskykyä:0–100 km/h 1,78 sekunnissa, 0–200 km/h 4,76 sekunnissa, 0–300 km/h 9,74 sekunnissa. Kuten mainittiin, auton arvioitu huippunopeus on 257 mph (noin 414 km/h) — silti alle Rimac Nevera R:n 268 mph:n (431 km/h) huippunopeuden — vaikka Owl on sähköisesti rajoitettu 217 mph:iin (350 km/h) katuajossa. Äärimmäisestä laitteistosta ja 69,0 kilowattitunnin akkupaketista huolimatta Roadster painaa vain 1 900 kg, mikä on suhteellisen maltillista tälle segmentille sähköautoissa. Hiilimonokokorunko ja kaksoisristivarsijousitus säädettävällä maavalla (80–160 millimetriä) muodostavat sen alustan perustan, yhdistettynä hiili-keramiikkajarruihin, joissa on etujarruissa 10-mäntäinen jarrusatula. Aktiiviseen aerodynamiikkaan kuuluu säädettävä takasiipi, joka on suunniteltu varmistamaan vakaus jopa erittäin suurilla nopeuksilla. Roadsterissa on myös useita ajotiloja, lumimoodista aggressiivisempiin suorituskykyyn keskittyviin asetuksiin. Uusi avoin katto on keskeinen osa auton identiteettiä. Aspark kuvaa kokemusta kuin tulisi yhdeksi tien kanssa, korostuen äänten, ilmavirran ja värinän aistiminen. Hinnan osalta se pysyy virallisesti salaisuutena, mutta arvioiden mukaan jokainen noin 20 suunnitellusta yksiköstä maksaa yli 3,5 miljoonaa dollaria (3 miljoonaa euroa). Tämä tekisi Owl Roadsterista yhden maailman kalleimmista sähköautoista, ohittaen jopa Lotus Evijan hinnan (2,3 miljoonaa dollaria).
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski