On jotain kilpailuun valmistetussa Land Roverissa, joka kantaa hyvää maalipintaa, mikä saa hymyn leviämään kasvoilleni. Se kaikki palaa siihen, kun näki Camel Trophy -asuisen Discoveryn tai Defenderin ylittämässä joen, nousemassa dyynille tai hinattavan mahdottoman mudan läpi. Nyt meillä on uusi mahdollinen off-road-seikkailun ikoni. Tämä komea pikku piru on Defender Dakar D7X-R. Land Rover aikoo tehdä vaikutuksen World Rally-Raid Championship -kalenterissa vuonna 2026. Kolmikko Defendereitä tekee kilpailudebyyttinsä vuoden ensimmäisessä tapahtumassa, ja kyseessä on suuri tapahtuma—Dakar-ralli. Yksi asia on kuitenkin varma, jo pelkällä nopealla vilkaisulla rekkaan. Defenderin miehistö tuo vakavaa tyyliä tähän aavikkoajon juhlaan. Land Rover kutsuu kuviota Geopalette-suunnitteluksi. Hiekka-, kivi- ja maasävyt luovat kontrastia vesiväriselle katolle. Se on rohkea ilme, ja se sopii Defenderiin varsin hyvin. Mekaaniset ominaisuudet ovat tietysti tärkeämpiä kuin ulkonäkö. Land Roverin Defender-rallitiimi aloitti uudella Defender Octalla. Koska auto kilpailee Stock-luokassa, kaksiturboahdettu 4,4-litrainen V8-moottori on yhä keulan alla. Teho-painosuhdesääntöjen vuoksi moottoria kuitenkin rajoitetaan ilmanottoaukolla. Siitä huolimatta Dakar D7X-R:llä pitäisi olla runsaasti tehoa käytettävissä. Land Roverissa on sama kahdeksanvaihteinen vaihdelaatikko kuin tavallisessa Octassa, mutta se vaihtaa matalampaan loppuvetoiseen välitykseen. Tarvitset matalan nopeuden väännön maksimointia, ja tämä on helppo tapa tehdä se. Voimansiirto hyötyy lisäjäähdytyksestä, parannetusta ilmavirrasta ja kestävämmästä hiukkassuodattimesta, joka auttaa pitämään hiekkaa ja pölyä ulkona. Defender Rally -tiimi varustaa ajoneuvon aggressiivisemmalla jarrujärjestelmällä. Vaikka jousitusjärjestelmä säilyttää joitakin Octa-mallissa käytetyn version elementtejä, Land Rover vaihtaa eteen yksittäiset coil-over -iskunvaimentimet ja taakse kaksinkertaiset iskunvaimentimet. Bilstein toimittaa vaimentimet ja kehitti järjestelmän yhteistyössä Defender Rallyn kanssa. Tuo jousitusjärjestelmä tarvitsee kestää D7X-R:n lisäpainon. Koska sen täytyy kulkea pitkiä osuuksia, kuorma-autossa on 145 gallonan polttoainesäiliö. Sisällä on 2 gallonaa vettä, kolme vara rengasta, tukeva FIA-standardin mukainen turvakaari, työkaluja, paineilmaa ja lisää varaosia. Kurkista kuitenkin siihen sisäiseen tietokonejärjestelmään, sillä se on upea palanen kilpa-autoilutekniikkaa. Itse asiassa Defender Rally kehitti jotain, mitä se kutsuu Lentotilaksi. Kun Dakar D7X-R on ilmassa, järjestelmä säätää vääntömomentin jakautumista pyörille suojatakseen voimansiirtoa laskeutumisen yhteydessä. Defender Rally -tiimin kolmen kuorma-auton tiimi suuntaa Saudi-Arabiaan käynnistämään vuoden 2026 W2RC -kalenterin. Kilpailut alkavat Dakarista tammikuussa. Sarja jatkuu sitten Portugaliin, Argentiinaan, Marokkoon ja lopulta Yhdistyneisiin arabiemiirikuntiin. Mutta Dakar-kilpailu on se, joka tulee olemaan haastavin… ja samalla myös mahdollisesti palkitsevin. „Defender ajaa kohti tuntematonta – voittamaan dyynit, kestämään kuumuutta ja kilpailemaan täysillä aikaa vastaan,” sanoo Ian James, Defender Rallyn tiiminjohtaja. „Tiedämme, että Dakar edustaa yhtä moottoriurheilun kovimmista haasteista – mutta juuri siksi olemme mukana. Intensiivisen testiohjelman jälkeen tiimi on valmis edessä olevaan seikkailuun, ja Defender Dakar D7X‑R on rakennettu ottamaan haaste vastaan.” Defender Dakar D7X-R:llä on isot, hiekankeltaiset kengät täytettävänä. Toivotaan, että se testaa Lentotilan oikein kunnolla.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski