Meidät yllätti, kun Ferrari paljasti F80:n vähän yli vuosi sitten, vain huomataksemme, että siinä oli pieni V6-moottori. Sen ensiesiintyminen tapahtui vain muutama kuukausi sen jälkeen, kun Lippukyltin hevonen vahvisti pitkäaikaisen sitoutumisensa mahtavaan V12-moottoriin pitämällä kaikki kahdentoista sylinterin moottorin 812 Superfastin seuraajassa. Itse asiassa jopa auton nimi oli kunnianosoitus arvostetulle moottorille.:12-sylinterinen. F80-lippulaivamallin vain puolet sylinterimäärästä ei ehkä miellytä niitä, jotka uskovat, etteivät voimanlähteen tilavuuden voi korvata millään. Ferrari kuitenkin vakuuttaa tehneensä oikean päätöksen, vaikka sekä 12Cilindri että Purosangue SUV käyttävät edelleen 6,5-litraista V12-moottoria. 19. marraskuuta Modenan Museo Enzo Ferrarissa järjestetyssä teknisessä työpajassa superautovalmistaja selitti, mitä kaikkea LaFerrarin seuraajan kehittäminen vaati. Ferrari harkitsi luonnollisesti hengittävän V12-moottorin säilyttämistä, mutta lopulta siirtyminen turboahdettuun V6-moottoriin pakotetulla ahtamisella osoittautui “helpoksi” päätökseksi. Tässä mitä Matteo Turconi, vanhempi tuote- ja markkinointipäällikkö, sanoi.: Turconi menee jopa niin pitkälle, että väittää "V6:n olevan parempi kuin V12," ja sanoo, että hänellä on luvut tukemaan näin rohkeaa väitettä. 3,0-litrainen yksikkö, joka on johdettu 499P-kestävyyskilpa-autosta, tuottaa hämmästyttävät 300 hevosvoimaa litralta. Mutta kyse ei ole vain ennätyksellisestä tehosta, sillä sen kompakti koko mahdollistaa lyhyemmän akselivälin ja pienemmän painon. V-6-moottoria kutsutaan hellästi Maranellossa „isoksi moottoriksi“, kertoo Paolo Valenti, tiiminvetäjä – Pilot-tuotelinja. Tilavan V-12:n poistaminen tuo myös aerodynaamisia hyötyjä; V-6:n pienempi jalanjälki mahdollistaa diffuuserin pidentämisen 1,8 metriin (70,8 tuumaa). Vaikka V-12-moottorin puuttuminen saattaa pettymyksenä tuntua suurten moottoreiden ystäville, on syytä muistaa, että 288 GTO ja F40 käyttivät V-8-moottoreita. Et kai ole kuullut ihmisten valittavan niistä, vai mitä? Ja F80:n viehätys on kiistaton:Kaikki 799 yksikköä on jo varattu. Vaikka sähköinen Ferrari on aivan kulman takana, yhtiö on äskettäin toistanut, että se aikoo jatkaa investointeja polttomoottoreihin. Ei vain V6-moottoreihin, vaan myös suurempiin V8- ja jopa V12-moottoreihin. Dekaadin loppuun mennessä puhtaiden polttomoottorimallien odotetaan kattavan 40 prosenttia mallistosta, kun taas hybridit edustavat toista 40 prosenttia. Loput 20 prosenttia ovat sähköautoja.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski