Dieselmoottoreiden historiallista merkitystä Euroopassa ei voi liioitella. Huippuaikanaan 2010-luvulla dieselautot muodostivat yli 50 prosenttia uusien autojen myynnistä. Tietysti tämä oli juuri ennen Volkswagen-konsernin sotkuista skandaalia, joka jälkikäteen ajateltuna todennäköisesti merkitsi loppun alkamista. Myynti ei koskaan palautunut, ja siitä lähtien kehitys on ollut alamäkeä. Vuonna 2017 bensiiniautot myivät ensimmäistä kertaa enemmän kuin dieselit sitten vuoden 2009, Euroopan autovalmistajien liiton julkaisemien tietojen mukaan. Nopeutetaan vuoteen 2021, jolloin itseään lataavat hybridit myivät ensimmäistä kertaa enemmän kuin dieselit Euroopassa. Vuotta myöhemmin pelkästään sähköautojen kysyntä ylitti dieselkäyttöisten ajoneuvojen, mikä oli ensimmäinen kerta mantereella. Vuonna 2025 dieselmoottorin alamäki jatkuu, kun se putoaa palkintopallilta neljännelle sijalle. Pistokehybridit pitävät 9,4 prosentin markkinaosuutta vuoden ensimmäisen kymmenen kuukauden aikana. Lokakuuhun mennessä dieselautot edustivat vain 8 prosenttia uusien autojen myynnistä yhteensä 27 EU-maassa sekä Islannissa, Liechtensteinissa, Norjassa, Sveitsissä (EFTA) ja Isossa-Britanniassa. Kuten voitte kuvitella, dieseleiden ja ladattavien hybridien asemien vaihtuminen ei tapahtunut yhdessä yössä. Vuoden 2025 toisen neljänneksen lopussa PHEV:t olivat jo suositumpia uusien autojen ostajien keskuudessa kuin dieselit. Ero todennäköisesti kasvaa entisestään vuoden viimeisten kahden kuukauden aikana, eikä ole helppo kuvitella, että dieselit koskaan palauttaisivat paikkansa palkintopallilla. Miten tämä tapahtui? Useat tekijät ovat vaikuttaneet dieselin moottorin merkittävään voimakkuuden laskuun. Tiukat päästömääräykset ovat ohjanneet autonvalmistajia kohti hybridejä, ladattavia hybridejä ja sähköautoja. Tämä muutos on tapahtunut dieselin kustannuksella, ja ne ovat nyt suurelta osin poissa pienempien autojen segmentistä. Ne ajat, jolloin Volkswagen Polon tai Renault Clion saattoi ostaa dieselin kanssa, ovat kauan menneet. Dieselmoottorin arkkuun isketään lisää nauloja merkittävillä kannustimilla sähköistettyjen ajoneuvojen ostoon, mikä rohkaisee ostajia siirtymään hybrideihin ja täyssähköautoihin. Vihreämmät autot hyötyvät myös yleensä alhaisemmista veroista, mikä on vielä yksi syy siihen, miksi kerran hallitseva diesel on katoamassa. On myös syytä huomata, että bensiinimoottorit kehittyvät jatkuvasti tehokkuudessa, mikä kaventaa edelleen eroa dieselmoottoreihin. Luonnollisesti VW:n päästöjä kiertävät laitteet vain nopeuttivat laskua. Sen lisäksi EU:n jatkuva pyrkimys vähentää ajoneuvokannan päästöjä, huipentuen vuoden 2035 kieltoon uusille polttomoottoriautoille, on entisestään heikentänyt dieselmyyntiä. Sillä välin hybridiautot muodostavat nyt yli kolmanneksen uusista autorekisteröinneistä EU+EFTA+UK-alueella vuoden ensimmäisen kymmenen kuukauden aikana. 34,7 prosentin markkinaosuudella hybridit ovat selvästi edellä bensiiniautoja (26,9 prosenttia) ja sähköautoja (18,3 prosenttia). Katsottaessa tulevaisuuteen, sähköautojen yleistyminen tulee todennäköisesti jatkumaan, kiinalaisten edullisten tuontiautojen virran ja perinteisten autonvalmistajien uusien mallien myötä. Renault on juuri esitellyt karismaattisen Twingon, ja VW lanseeraa ensi vuonna ID. Polon ennen kuin julkaisee entry-tason mallin vuonna 2027.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski