Kun Euroopan unioni painostaa autonvalmistajia leikkaamaan päästöjä, dieselmoottori on vähitellen katoamassa. Sen markkinaosuus on pudonnut yli 50 prosentista ennen Dieselgatea vain kahdeksaan prosenttiin kuluvan vuoden kymmenen ensimmäisen kuukauden aikana. Tämä sijoittaa dieselin neljännelle sijalle voimansiirtojen joukossa, kauas hybridien, bensiinimoottorien ja jopa ladattavien hybridien taakse. Kyllä, ensimmäistä kertaa koskaan PHEV:t myyvät mantereella enemmän kuin dieselit. Mutta Audi ei ole vielä valmis luopumaan TDI:stä. Yhtiö on myynyt dieselkäyttöisiä autoja vuodesta 1989 lähtien ja voittanut Le Mansin kahdeksan kertaa TDI-kestävyyttä ajavalla autolla. Se on jopa ahdannut valtavan V-12-dieselin R8-superautoon, vaikka se ei koskaan päässyt tuotantoon. Kiinnitettäessä katsetta vuoteen 2025, tarjolla on uusi 3,0-litrainen V-6, jossa on sähköinen lisäys. Esitellen A6:ssa ja Q5:ssä, Audin uusi kuusisylinterinen diesel yhdistää kevythybridijärjestelmän sähköllä toimivaan kompressoriin. Vaikka Ingolstadt on aiemmin tarjonnut 48 voltin V6-dieseleitä, tämä on ensimmäinen kerta, kun MHEV-laitteisto toimii yhdessä sähköllä ohjatun kompressorin kanssa. Yksikkö on asennettu turboahtimen ja ahtimen jälkeiseen jäähdyttimen etuosaan imuputkessa. Kun painat kaasupoljinta pohjaan ja turboahdin ei saa paljon energiaa käyttöönsä, ahtopaineilma ohjautuu sähköllä toimivaan kompressoriin. Jo pakokaasuvetoisen turbon puristama ilma puristetaan entistä tiukemmin ennen kuin se pääsee polttokammioon. Tulos on enemmän vääntöä alhaisilla kierrosluvuilla ja lähes olematon turboviive. Audi jopa väittää, että uusin V6-diesel tarjoaa vasteen, joka on verrattavissa samantehoiseen sähköautoon. Mitä tehoon tulee, 3,0-litrainen yksikkö tuottaa 295 hv 3 620 kierroksella minuutissa ja 428 lb-ft (580 Nm) väännön 1 500 kierroksella minuutissa. Verrattuna edeltäjäänsä, maksimi ahtopaine 3,6 bar saavuttaa lähes yhden sekunnin nopeammin. Kompressoripyörä pyörii myös noin 40 prosenttia nopeammin, saavuttaen 90 000 kierrosta minuutissa vain 250 millisekunnissa. Tämä tarkoittaa terävämpää reaktiota liikkeelle lähtiessä, ja ajoneuvo etenee "hyvän auton verran lisää" ensimmäisissä kahdessa ja puolessa sekunnissa. Lähdettäessä liikkeelle, kevythybridi-järjestelmä lisää väliaikaisesti 24 hv ja 230 Nm (170 lb-ft). Vaikuttavia lukuja, mutta miten ne näkyvät tien päällä? V-6-dieselillä varustettu A6 Sedan kiihtyy 0–100 km/h 5,2 sekunnissa ja saavuttaa huippunopeuden 250 km/h. Hieman painavampi farmariauto tarvitsee vain kymmenyksen lisää. Huolimatta siitä, että Q5 painaa yhtä paljon kuin A6 Sedan, se on itse asiassa nopeampi. Riippumatta siitä, valitsetko perinteisen muotoisen SUV:n vai tyylikkäämmän Sportbackin, molemmat kiihtyvät 62 mph:n nopeuteen viidessä sekunnissa ja niillä on sama rajoitettu huippunopeus kuin A6:lla. Niin vaikuttavalta kuin kaikki tämä kuulostaakin, voimalinjan monimutkaisuutta kuvaava kaavio saisi meidät huolestumaan, että jokin voisi mennä pieleen. Mutta Audi väittää, ettei meidän pitäisi huolehtia, koska kestävyys on parantunut verrattuna edelliseen V6-dieseliin. Lisäksi polttoainetehokkuus on kasvanut. Tarkoittaaksemme selventää, tämä ei kuitenkaan ole täysin uusi moottori. EA897evo4-koodinimi vahvistaa, että kyseessä on Volkswagen-konsernin dieselin uusin kehitysversio, joka otettiin käyttöön ensimmäisen kerran vuonna 2010. Se jopa toimi joidenkin Porsche-mallien moottorina, ennen kuin Zuffenhausen luopui dieselistä kokonaan Dieselgate-skandaalin jälkeen. Todellakin, EA897 oli osa päästöjen huijauslaitteiden aiheuttamaa kohua. Siitä huolimatta Audi väittää, että tämä uusin V6 on sen tähän asti puhtain. Se voi jopa käyttää hydrotyllättyä kasviöljyä (HVO), mikä vähentää CO₂-päästöjä jopa 95 prosenttia verrattuna tavanomaiseen dieseliin. Käytetystä ruokaöljystä ja maatalouden sivutuotteista valmistettua HVO:ta tankataan jo Audin Saksassa sijaitsevien Neckarsulmin ja Ingolstadtin tehtaiden dieselautoihin. Tyypillisesti odottaisimme näkevämme tämän moottorin A7:ssä, mutta suuri Sportback tuskin saa seuraavaa sukupolvea. Myös A8-lippulaivan tulevaisuus on epävarma. Ensi vuoden Q7 ja sitäkin suurempi Q9 saavat todennäköisesti päivitetyn V6-dieselmoottorin.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski