Siitä on kulunut kaksi vuotta siitä, kun Porsche esitteli ainutlaatuisen Panamera-mallin, mutta jouduimme odottamaan tähän asti nähdäksemme auton ylellisen sisustan. Sonderwunschin (erityistilaus) osaston kautta luotu tämä ylellinen Turbo-malli on edessä täysin liiketoimintaa ja takana juhlatunnelmaa. Vaikka se ei ole perinteisessä mielessä sedan, se haastaa S-sarjan, 7-sarjan ja A8:n ylellisyyden suhteen. Mökin juhlaominaisuus sijaitsee takapenkkien välissä, missä Porsche löysi tarpeeksi tilaa valaistulle samppanjajäähdyttimelle ja savukerasialle. Jälkimmäisessä on lasikansi, jotta takapenkillä rentoutuvat voivat ihailla korkealaatuista tupakkaa ennen kuin valitsevat, minkä polttavat. Saksalaiset todella ajattelivat kaikkea asentamalla irrotettavan sikarileikkurin ja sytyttimen. Lisäksi humidorissa on sisäänrakennettu hygrometri, joka mittaa kosteutta. Vaikka en ole tupakoitsija, tiedän, että liiallinen kosteus vaikuttaa negatiivisesti sikarin laatuun ja saa sen palamaan epätasaisesti. Myös matala ilmankosteus ei ole ihanteellista, sillä sikari menettää makunsa. Tuntisimme varmasti syyllisyyttä tupakoidessamme tämän Panameran sisällä, kun lähes kaikki pinnat ovat verhoiltu nahalla. Mahdolliset tahrat ja jäljelle jäävät hajut olisivat todellinen huolenaihe, mutta toisaalta ihmiset, joilla on varaa yksilölliseen Porscheen, tuskin murehtivat sellaisista ärsyttävistä asioista. Tuosta nahasta, sitä on käytännössä kaikkialla, jopa samppanjapullon pidikkeessä. Nahka ulottuu myös täysin tavaratilaan, mikä tuntuu epäloogiselta, koska arvokasta materiaalia voi helposti vahingoittaa. Toisaalta, se on ensimmäisen maailman ongelma, jonka useimmat meistä mielellään haluaisivat. Muualla Porsche on upottanut etuistuimiin siistejä yllätyksiä. Erityiset merkit viittaavat maantieteellisiin koordinaatteihin, joissa Panamera kehitettiin ja kokoonpantiin. Kuljettajan istuimessa koordinaatit osoittavat Zuffenhauseniin, kun taas matkustajan istuin kunnioittaa Leipzigiä. Vaikka tämä kaksivärinen Panamera on teknisesti yksilöllinen erikoismalli, Porsche “tekee käytännössä kaiken mahdolliseksi” Sonderwunsch-ohjelmansa kautta. Tietenkin olettaen, että pankkitili kestää sen. Perus-Turbo maksaa vähän yli 200 000 dollaria, joten käytät jo Maybach S-luokan rahaa ennen kuin lisäät mitään näistä lisävarusteista. Muutama vuosi sitten Porsche kertoi meille, että ostajat maksavat tyypillisesti vähintään 100 000 dollaria auton hinnan päälle Sonderwunsch-tilauksesta. Suurin osa asiakkaista on valinnut 911-pohjaisia projekteja, mutta äskettäin esitelty täysin kunnostettu ensimmäisen sukupolven Cayenne GTS osoittaa, että omistajat laajentavat makumieltymyksiään.
English
Suomi
Latviešu
Русский
Lietùvių
Eesti
Polski